Identitet i medicobranchen – med fokus på klarhed i emballagekommunikation

Ambu

Ambu’s logo

Da Ambu fik sit nye logo i 2002 var det et af de første synlige ”beviser” for, at Ambu og Medicotest var blevet én virksomhed. Det skulle signalere virksomhedens fælles værdier. Bomærket har siden vist sig at være et meget stærkt grafisk element, som klart angiver Ambus identitet, og samtidig virker dekorativt.

Ambu udvikler og markedsfører diagnostisk og liv reddende udstyr og løsninger til hospitaler og redningstjenester.

Emballagen som vigtigt medie for virksomhedsidentitet

For medicoprodukter er disponent og bruger af produktet sjældent den samme person. Derfor er emballagen mere en del af virksomheds- identiteten end en salgsemballage.

Der var derfor stor fokus på at udvikle et konsistent design, der var fleksibelt nok til at kunne passe til mange forskellige emballageformer og som samtidig var i klar sammenhæng med Ambu’s kommunikationsdesign.

For at sikre at emballagerne ville fungere – også i pressede og livstruende situationer –  gennemførte jeg researchinterview på hospitalsafdelinger. Derudover gennemførte jeg workshops i Ambu, for at sikre at emballager og etiketter ville fungere i Ambu’s workflow.

Designet gives videre

Min opgave var at udvikle et emballage koncept, som Ambu’s interne grafikere eller leverandører kunne arbejde videre med.

Jeg udarbejdede efterfølgende retningslinjer – samlet i en manual – så Ambu’s investering i design blev sikret.

Udarbejdet for Gramstrup Design